قیام امام حسین
قیام بزرگ امام حسین(ع) که آثار بسیاری برای انسانها در طول تاریخ دارد. آن حضرت همه داشتههای خود را فدا کرد تا کلمه توحید باقی بماند و مشخص است که خداوند هم بر اساس وعدهای که فرموده است، او را برای دلها عزیز میکند بهاندازهای که امروز بعد از گذشت چهارده قرن شاهد هستیم که میلیونها شیعه و دوستدار آن حضرت مسیرهای طولانی را با پای پیاده بهسمت مزار مطهر آن حضرت طی میکنند تا عشق و ارادت خود را نسبت به آن حضرت و اهداف بزرگ او ابراز کنند. همه اینها به حادثه بزرگ عاشورا برمیگردد که وجدان آدمها را آگاه و بیدار میکند. در عین حال بسیاری از شیعیان و حتی مردمی از دینهای یهودیت و مسیحیت آرزو میکنند که ایکاش در زمان قیام امام حسین(ع) بودند تا به یاری آن حضرت میرفتند، اما حالا که ما از وجود پربرکتش محروم هستیم باید سعی کنیم که از طریق زیارتنامه خواندن و حضور در کربلای معلی و زیارت مرقد شریف آن حضرت روح و جانمان را جلا بدهیم، چون امام حسین(ع) واسطه فیض خداست و به زائرهایش فیض و برکت میرساند.
در همین زمینه از امام رضا(ع) حدیثی نقل شده است با این مضمون: «هر امامی بر گردن دوستان و پیروانش عهد و پیمانی دارد و وفای به این عهد، با زیارت قبر آنان ممکن میشود. کسی که به شوق زیارت آنها و با تصدیق به فضیلت آنها بهسوی قبور آنها برود مورد شفاعت ائمه در قیامت قرار میگیرد».
تقاضای تأخیر جنگ به خاطر نماز
-در روز نهم محرّم، «عمر سعد» و دیگر سران نظامی تصمیم گرفتند که با یک حمله عمومی کار را یکسره کنند، حرکت لشگرها و بالارفتن گرد و غبارها همه را متوجّه خود ساخت، امام حسین علیهالسلام برادرش حضرت عبّاس علیهالسلام را فرستاد تا علّت حرکت سپاه دشمن را بداند.
قال الامام الحسین علیهالسلام: یا عبَّاسُ! اِرْکَبْ بِنَفْسی أَنْتَ - یا أَخی - حَتَّی تَلْقاهُمْ فَتَقُولَ لَهُمْ: ما لَکُمْ؟ وَما بَدالَکُمْ؟ وَتَسْأَلْهُمْ عَمَّا جاءَبِهِم؟.
امام حسین علیهالسلام فرمود «برادرم تو به جای من سوار شو و به نزد اینان برو و به ایشان بگو چیست شما را و چه میخواهید؟ و از سبب آمدن ایشان پرسش کن»، حضرت عبّاس علیهالسلام رفت، بازگشت و فرمود «میگویند یا با یزید بیعت کن و یا آماده نبرد باش».
حضرت اباعبدالله علیهالسلام به برادر فرمود « اِرْجَعْ اِلَیْهِمْ فَاِن اِسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلی غَدْوَةٍ وَتَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ، لَعَلَّنا نُصَلّی لِرَبِّنا اللَّیْلَةَ وَنَدْعُوهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، فَهُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَتِلاوَةَ کِتابِهِ وَکَثْرَةَ الدُّعاءِ وَالْاِسْتِغْفارِ»؛ «به سوی آنان بازگرد و تلاش کن جنگ را به فردا واگذاری تا ما امشب را نماز بخوانیم و به دعا و استغفار بگذرانیم، خدا میداند من از کسانی هستم که نماز و قرآن خواندن و زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم»طبری نیز همین را نقل میکند.
سخنرانیها کنار نماز
از آنجا که تمام سخنان امام حسین(ع) از مکّه تا کربلا در هر منزلی بعد از نماز بوده است خود نشانگر محوریت نماز در همه امور است که به ذکر نمونههایی از آن میپردازیم
۱-سخنرانی امام (ع) برای سپاه حر وقت نماز
امام حسین علیهالسلام هنگامی که در مقابل سپاه حر قرار گرفت، به «حجاج بن مسروق» فرمودند «اذان بگو»، سپس حضرت به موعظه سپاه حر پرداختند، آنگاه به حر فرمودند «تو با یارانت نماز میخوانی؟»، حر گفت «خیر به شما اقتدا میکنیم».
۲- نماز صبح عاشورا و سخنرانی بعد از آن
بعد از آن که سید سالار شهیدان علیه السلام نماز صبح عاشورا را خواند، آن گاه برای اصحاب سخنرانی کرد و آنان را به صبر تشویق کردند.
۳- سخنان امام (ع) پس از نماز ظهر عاشورا
امام بعد از نماز ظهر یاران خود را به بهشت بشارت داد و فرمود «پیامبر اکرم و شهدای اسلام منتظر ورود شما به بهشت هستند، پس از دین خدا حمایت کنید».
تبلیغات امام حسین در مسجد الحرام
امام بعد از آنکه به مکه آمد، شروع به آگاه سازی مردم از حرکات ضد اسلامی یزید کرد و آنچه مهم است این که بیشتر تبلیغات و ملاقاتهای امام حسین علیهالسلام در مکّه در مسجد الحرام بود.
-شروع حرکت از مسجد النبی صلی الله علیه وآله
بعد از آن که امام حسین علیهالسلام حاضر به بیعت با ولید در مدینه نگردید، در شب ۲۸ رجب سال شصت هجری، نیمه شب به مسجد النّبی آمد، نماز خواند و با قبر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم خداحافظی کرد که بعد از نماز در حال سجده امام به خواب رفت و پیامبر در عالم خواب او را به سینه چسبانید و خبر شهادت را به او داد
دعوت کوفیان از امام حسین (ع) بر اساس نماز
همه انسانها فطرتاً دوستدار حق و حقیقتند و قدرت تشخیص دارند، مردم کوفه که برای مدت چند سال نماز امیرالمؤمنین علیهالسلام و امام حسین علیهالسلام را در کوفه دیده بودند، با نماز بیروح و درباری حاکم کوفه مقایسه کرده، در اولین نامه به امام حسین(ع) نوشتند که ما حاکم کوفه را قبول نداریم، پشت سر او نماز نمیخوانیم، او نماز جماعت و جمعه را برای دربار خود اقامه میکند نه مردم!
- امام حسین (ع) اقامه کننده نماز
بعد از سلامهای مکرر در زیارت وارث و بیان وراثت انبیاء اولین شهادتی که در مورد امام حسین علیهالسلام میدهیم، عبارت است از این جمله است «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ»[۱] به راستی این اقامه نماز چیست که در زیارتهای مختلف همچون زیارت جامعه کبیره و غیره نسبت به اهلبیت اقرار میکنیم ؟
در جواب باید گفت یک وقت انسان نماز را میخواند، ولی یک وقت نماز حقیقی را به مردم معرفی میکند، در قرآن کریم از کسانی که نماز را اقامه میکنند، مذمت نشده بر خلاف عدهای از نمازگزاران که در قرآن تعابیری همچون ساهون و کسالی آمده است، پس «عمر سعد» نماز گزار است، لکن نماز گزار صوری، ولی آنکه نمازی که در جامعه اسلامی با تبلیغات یزیدی بر زمین خورده است، را دوباره روی پای خود میایستاند، امام حسین علیهالسلام است.